Köpvillkor

Kryddhyllan.nu – Våra villkor

Försäljning sker till privatpersoner, företag, stiftelser och föreningar. Ingen försäljning sker till minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Samtliga priser på hemsidan är inklusive moms. Fraktkostnader samt eventuella andra avgifter syns i kassan innan köpet genomförs. Beställningar ska ske främst via vår hemsida, men vi tar gärna emot din beställning på mail eller telefon. Vi prioriterar beställningar som kommer in digitalt till oss. Vi vill inte sätta käppar i hjulet för någon, men det kan vara svårt under dagtid att komma fram på telefon. Kunden ansvarar själv för att adressuppgifter är korrekt ifyllda på sin beställning.

Leveransvillkor

Vi levererar i dagsläget endast till Sverige. Normal leveranstid är cirka 1-3 dagar. Under högsäsong ca 7-10 dagar. Lagerförda produkter skickas så fort vi bara hinner. Produkter med längre leveranstider framgår på respektive produkt. Vi försöker undvika att restnotera produkter i den mån det går och väljer då att invänta slutsålda produkter för samleverans. Leveransbesked erhålls då för kännedom. Kollinummer erhålls via sms/email. Vi skickar alla beställningar med Postnord.

I kassan väljer du önskat fraktsätt. Beroende på vilka produkter som ligger i varukorgen visas en rad alternativ, även ditt postnummer påverkar vilka alternativ som finns tillgängliga. Följande alternativ finns:

  • Postnord – Leverans till dörren eller till utlämningsställe 49 kr
    Leverans sker till ditt närmaste ombud, andra ombud går att välja i listan. Mindre försändelser skickas som varubrev och dem får du vanligtvis direkt i din brevlåda. OBS! Liggtid 7 dagar.

Fraktkostnader

Fraktkostnad inom Sverige, leverans till brevlådan ELLER utlämningsställe, är 49 kr. Fraktfria alternativ gäller för beställningar som överstiger 399 kronor i varuvärde.

Ångerrätt/ Öppet köp / Reklamation

Ångerrätt

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Vi erbjuder 30 dagar. (Ingen ångerrätt: Vi ber dig vara uppmärksam på att ångerrätten inte omfattar livsmedel eller köp av vara som på grund av bruten försegling av kunden inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Mer information kring ångerrätten finner du hos Konsumentverket.). För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. Du kan inte låta paketet gå i retur på vår bekostnad, i sådana fall debiterar vi 300 kr ink. moms för returfrakten precis som när man inte hämtar ut sitt paket.

Returadress Kryddhyllan Ekedalen Solhem 522 93 Tidaholm

Samtliga gods ska skickas på ett sådant sätt att säker transport kan ske. Returen ska skickas till oss som vanligt brev, ekonomibrev eller ekonomipaket så att vi får varorna tillsända oss. Vi löser inte ut gods mot postförskott. Tänk på att du ansvarar för återtransporten. Transportskador på grund av dåligt emballage debiteras dig som kund. Spara kvitto med kollinummer! Fraktkostnader för returen står kunden själv för. Återbetalning sker inom 10 dagar efter mottagandet av varorna. Återbetalning av hela varans värde, transporter och avgifter sker. Endast returfrakt bekostas av kunden under tiden för ångerrätten. Vid retur av delad order återbetalas varornas värde(ej frakt).

Öppet köp, privatpersoner

Vi tillämpar samma regler enligt ovan ”Ångerrätt” Dock återbetalas inte frakter, avgifter och liknande utanför ångerrätten. Kostnaden för returen dras av mot returnerade varor. Observera att ångerrätten ej omfattar livsmedel.
Mer information kring ångerrätten finner du hos Konsumentverket.

Ångerrätt, öppet köp företag.

Öppet köp tillämpas ej till företag, här gäller köplagen. Återköp kan eventuellt göras med returavdrag beroende på produktens art. 35-50% returavdrag är vanligt på oöppnad vara beroende på produkt. Vänligen kontakta kundservice om retur från företag önskas så försöker vi tillmötesgå er efter bästa förmåga.

Reklamation/Garanti

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan(tag gärna bilder på skadan). Smak och konsistens kan även upplevas annorlunda än den på t.ex. konventionella produkter och är även beroede av batch, säsong och sort. Vi kan därför inte hantera reklamationer pga att Kunden inte gillar smaken utan det måste vara uppenbart fel på varan. Vi förbehåller oss rätten att undersöka varans kvalitet med vår leverantör för att konstatera om det är fel på varan eller inte.

Hämta inte ut ett skadat paket!

Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Vid reklamation och- eller garantiärende, kontakta alltid Kryddhyllan.nu innan varorna återsänds. Reklamation och garanti behandlas på samma sätt, Kontakt sker enklast under ”kontakta oss”. Vid reklamation/garanti står vi alltid för de kostnader som uppstår kring returfrakterna.

Ej uthämtade paket

Har du beställt varor från oss på Kryddhyllan, och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (liggetid ca 14 dagar), så fakturerar vi dig 300 kr för vårt arbete och kostnader (arbetskostnad, frakt & returfrakt samt administrativt arbete) för returhantering av ordern och varorna. Avgiften faktureras beställaren när returen registrerats hos Kryddhyllan. Vänligen observera att ångerrätten ej gäller livsmedel. Kryddor som kommer i retur till vårt lager anses förbrukade och kasseras omedelbart. Som beställare är du ersättningsskyldig både för beställda varor, administrativa avgifter och för samtliga fraktkostnader, oavsett om du hämtar ut varorna eller inte.

Betalningsalternativ

KLARNA

klarna logo

• Klarna Checkout

Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners är den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produktfrågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

• Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. specialtillverkade varor.

• Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

SWISH

Snabba och säkra betalningar
Inga steg från soffan för att hämta plånboken och färre klick mellan varukorgen och “tack för ditt köp”. Med Swish i webbshoppen kan kunden enkelt och säkert betala utan att behöva knappa in några kortuppgifter.

PAYPAL

En flexibel betalningsupplevelse
Betala hur du vill. Betala via PayPal, du kan betala med ditt kreditkort även om du inte har ett PayPal-konto.

SWIIPE

Kortbetalningar, VISA Mastercard m.fl

Personuppgiftslagen (GDPR)

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR, som i Sverige kallas dataskyddsförordningen. läs mer >>

Upplysningar om SMS i mobilprogrammet

Om du har valt att delta, tillhandahåller SMS-tjänsten varningar, kampanjer, specialerbjudanden och annan marknadsföringsinformation (t.ex. kundvagnspåminnelser) från Kryddhyllan.nu.

Kryddhyllan.nu lämnar inte ut eller säljer personuppgifter vidare till tredje part. Tredjepart kan endast få tillgång till de uppgifter som är nödvändiga för att utföra särskilda tjänster för Kryddhyllan.nu. I sådana fall undertecknas strikta avtal för att säkerställa informationssäkerheten. Kryddhyllan bestämmer dessutom alltid hur behandlingen av uppgifterna ska ske.

Om ditt köp avbryts e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen. Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

Vi sänder även ut orderdokument, kundundersökningar samt uppföljande e-post efter köp.

Om du kontaktar Kryddhyllan.nu via e-post lagras ditt e-post-ärende och kontaktinformation hos oss. Kontaktar du Kryddhyllan.nu via telefon eller SMS lagras ditt telefonnummer hos oss. Denna information är nödvändig för att vi ska kunna genomföra din förfrågan och ha möjlighet att kontakta dig om det skulle vara nödvändigt med uppföljning.

Tvist

Om du som konsument vill klaga på ditt köp måste du kontakta oss via e-post: info@kryddhyllan.nu

Allmänna reklamationsnämnden: https://arn.se

Postadress:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst info@kryddhyllan.nu eller (010-58 51 411).

Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr