Köpvillkor Kryddhyllan

Kryddhyllan.nu – Köpvillkor

Försäljning sker till privatpersoner, företag, stiftelser och föreningar. Ingen försäljning sker till minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Samtliga priser på hemsidan är inklusive moms. Fraktkostnader samt eventuella andra avgifter syns i kassan innan köpet genomförs. Vi levererar i dagsläget till Sverige. Beställningar ska ske främst via vår hemsida, men vi tar gärna emot din beställning på mail eller telefon. Vi prioriterar beställningar som kommer in digitalt till oss. Vi vill inte sätta käppar i hjulet för någon, men det kan vara svårt under dagtid att komma fram på telefon. Kunden ansvarar själv för att adressuppgifter är korrekt ifyllda på sin beställning.

Prenumerationer

När du gör en beställning så godkänner du våra avtalsvillkor. Order är bindande enligt lag. För att beställa en prenumeration på kryddhyllan.nu måste du ha fyllt 18 år. Alla beställningar sker via internet.

Frakt Prenumeration.

Det tillkommer inga extra fraktavgifter på våra prenumerationer.

Betalning – Betalning sker i kassan i samarbete med ”Klarna”.

Under prenumerationen så kommer det en faktura med gällande månadsbelopp i samband med leveransen.

Prenumerationstid

Samtliga prenumerationer löper över tolv månader och inkluderar sex försändelser t.ex. 6 kryddbrev. Innan prenumerationen löper ut så kommer det information om att det är dags att förnya sin prenumeration om man önskar. Om inte förnyelse sker så avslutas din prenumerationen efter den sjätte leveransen per automatik.

Leveransvillkor

Normal leveranstid är cirka 1-3 dagar. Under högsäsong ca 7-10 dagar. Lagerförda produkter skickas så fort vi bara hinner. Produkter med längre leveranstider framgår på respektive produkt. Vi försöker undvika att restnotera produkter i den mån det går och väljer då att invänta slutsålda produkter för samleverans. Leveransbesked erhålls då för kännedom. Kollinummer erhålls via sms/email. Vi skickar alla beställningar med Postnord. Standardfrakt till utlämningsställe 29kr

Ångerrätt/ Öppet köp / Reklamation

Ångerrätt, privatpersoner

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Vi erbjuder 30 dagar. (Observera att ångerrätten ej omfattar livsmedel. Mer information kring ångerrätten finner du hos Konsumentverket.). För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. Du kan inte låta paketet gå i retur på vår bekostnad, i sådana fall debiterar vi 300 kr ink. moms för returfrakten precis som när man inte hämtar ut sitt paket.

Returadress Kryddhyllan Ekedalen Solhem 522 93 Tidaholm

Samtliga gods ska skickas på ett sådant sätt att säker transport kan ske. Returen ska skickas som Varor som returneras till oss ska skickas som vanligt brev, ekonomibrev eller ekonomipaket så att vi får varorna tillsända oss. Vi löser inte ut gods mot postförskott. Tänk på att du ansvarar för återtransporten. Transportskador på grund av dåligt emballage debiteras dig som kund. Spara kvitto med kollinummer! Fraktkostnader för returen står kunden själv för. Återbetalning sker inom 10 dagar efter mottagandet av varorna. Återbetalning av hela varans värde, transporter och avgifter sker. Endast returfrakt bekostas av kunden under tiden för ångerrätten. Vid retur av delad order återbetalas varornas värde(ej frakt).

Öppet köp, privatpersoner

Vi tillämpar samma regler enligt ovan ”Ångerrätt” Dock återbetalas inte frakter, avgifter och liknande utanför ångerrätten. Kostnaden för returen dras av mot returnerade varor. Observera att ångerrätten ej omfattar livsmedel.
Mer information kring ångerrätten finner du hos Konsumentverket.

Ångerrätt, öppet köp företag.

Öppet köp tillämpas ej till företag, här gäller köplagen. Återköp kan eventuellt göras med returavdrag beroende på produktens art. 35-50% returavdrag är vanligt på oöppnad vara beroende på produkt. Vänligen kontakta kundservice om retur från företag önskas så försöker vi tillmötesgå er efter bästa förmåga.

Reklamation/Garanti

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan(tag gärna bilder på skadan).

Hämta inte ut ett skadat paket!

Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Vid reklamation och- eller garantiärende, kontakta alltid Kryddhyllan.nu innan varorna återsänds. Reklamation och garanti behandlas på samma sätt, Kontakt sker enklast under ”kontakta oss”. Vid reklamation/garanti står vi alltid för de kostnader som uppstår kring returfrakterna.

Ej uthämtade paket

Har du beställt varor från oss på Kryddhyllan, och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (liggetid ca 14 dagar), så fakturerar vi dig 300 kr för vårt arbete och kostnader (arbetskostnad, frakt & returfrakt samt administrativt arbete) för returhantering av ordern och varorna. Avgiften faktureras beställaren när returen registrerats hos Kryddhyllan. Vänligen observera att ångerrätten ej gäller livsmedel. Kryddor som kommer i retur till vårt lager anses förbrukade och kasseras omedelbart. Som beställare är du ersättningsskyldig både för beställda varor, administrativa avgifter och för samtliga fraktkostnader, oavsett om du hämtar ut varorna eller inte.

Betalningsalternativ

KLARNA

klarna logo

• Klarna Checkout

Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners är den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produktfrågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

• Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. specialtillverkade varor.

• Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Personuppgiftslagen (GDPR)

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR, som i Sverige kallas dataskyddsförordningen. läs mer >>

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. Vi kommer aldrig att använda ditt mobil.nr för reklam eller marknadsföring. Ditt mobil.nr kommer heller ALDRIG föras vidare till tredje part eller säljas.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst info@kryddhyllan.nu eller (0763462985). Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr