Fördelar och användningsområden för linfrö

Sked med linfrö på vit botten

Fördelar med användning av linfrö

Det finns flera fördelar och användningsområden för linfrö. Studier visar att fettet från linfrö är en utmärkt källa till omega-3-fettsyror. De kan sänka blodtrycket och kolesterolnivåerna i blodet, förbättra cirkulationen och hjälpa till att förhindra inflammation. Andra studier tyder på att linfrö kan minska risken för benfrakturer. De kan till och med erbjuda ett blygsamt skydd mot typ 2-diabetes. För mer information, läs följande artikel.Sked med linfrö på vit botten

Linfrön är en stor källa till lösliga mucilaginösa fibrer, som kan hjälpa till att kontrollera ohälsosamt kolesterol. De balanserar också blodsockernivåerna och fungerar som ett hungerdämpande medel, så att de kan konsumeras regelbundet. Dessutom hjälper deras höga omega-3-fettsyror till att minska oönskade fetter och kan till och med minska risken för hjärtsjukdomar. Fördelarna med linfrön sträcker sig utöver deras fördelar som kost.

Linfrö har många hälsofördelar.

Den är rik på vitamin B-komplex, magnesium och mangan. Detta gör det till en bra källa till fiber, och de fungerar som ett naturligt laxermedel. De är också bra för matsmältning och tarmrörelser. Dessutom innehåller linfrö lignaner, växtkemikalier med en lång rad hälsofördelar. Några av dem har till och med kopplats till att förebygga bröst- och prostatacancer. Och de kan hjälpa till med blodsockerreglering och förhindra diabetes och irritabel tarm.

En annan fördel med linfrö är att det främjar matsmältningen. ALA-innehållet i linfrö skyddar mag-tarmkanalen och hjälper till att återställa en hälsosam balans i tarmfloran. Den innehåller fibrer som matar vänliga bakterier i kroppen, som hjälper till att ta bort avfall från systemet. Detta gör det till en utmärkt fiberkälla för en frisk kropp. En studie fann att ALA i linfrö är till hjälp för att minska inflammation och sänka blodtrycket.

Förutom de många fördelarna med linfrö är linfrö också en utmärkt källa till fiber. Den innehåller mellan sex och åtta gram fibrer och fyra till fem gram växtprotein i två matskedar. En matsked linfrö ger cirka 10 % till 20 % av ditt dagliga rekommenderade dagliga intag av vissa viktiga näringsämnen, inklusive magnesium, mangan, koppar och tiamin. Denna sista är fördelaktig för ditt nervsystem och är avgörande för hälsosamt kolesterol och hjärtat.

Linfrö är ett växt baserat livsmedel som innehåller antioxidanter, fibrer och fleromättade fettsyror. Det har använts som ett botemedel mot förstoppning, diarré och andra tillstånd, inklusive divertikulit och ulcerös kolit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.